25 marca 2022 Udostępnij

Twój samochód nie jedzie do tyłu? Oto jak to naprawić

Czy masz problem z włączeniem biegu wstecznego w swoim samochodzie? Może się to wydawać kosztowną naprawą, ale nie zawsze!

Istnieje wiele różnych czynników, które mogą powodować, że skrzynia biegów nie działa na biegu wstecznym.

Zajmijmy się tym!

Najczęstszym powodem, dla którego Twój samochód nie przełącza się na bieg wsteczny, jest niski poziom płynu w skrzyni biegów. Może to być również spowodowane uszkodzeniem czujnika zakresu lub czujnika dźwigni zmiany biegów. Jeśli masz samochód z manualną skrzynią biegów, może to być problem z mechanizmem zmiany biegów.

Choć nie są to wszystkie możliwe przyczyny, są to najczęstsze z nich. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista najczęstszych przyczyn tego, że samochód nie chce jechać do tyłu.

Zawartość strony pokaż 8 Przyczyny, dla których samochód nie chce jechać do tyłu 1. Niski poziom płynu w skrzyni biegów (automatycznej) 2. Czujnik zakresu przełożeń (automatyczny) 3. Czujnik dźwigni zmiany biegów (automatyczny) 4. Wadliwy korpus zaworu (automatyczny) 5. Uszkodzony mechanizm zmiany biegów (ręczny) 6. Uszkodzone linki zmiany biegów (ręczne) 7. Uszkodzone sprzęgło (ręczne) 8. Uszkodzone zęby na biegu wstecznym (ręczny i automatyczny)

8 przyczyn, dla których samochód nie jedzie do tyłu

1. Niski poziom płynu przekładniowego (automatyczny)

Samochód potrzebuje płynu przekładniowego do przenoszenia siły z silnika na obracające się koła. Jeśli poziom płynu w skrzyni biegów jest niski, może to spowodować, że nie wytworzy się wystarczające ciśnienie płynu, aby samochód mógł się poruszać.

Zazwyczaj, gdy poziom płynu w skrzyni biegów jest niski, samochód nie będzie mógł ruszyć do przodu, co, jak sądzę, ma miejsce w Twoim samochodzie, ponieważ szukałeś tylko powodu, dla którego nie chce on ruszyć do tyłu.

Jednak sprawdzenie poziomu płynu przekładniowego jest łatwe i może powiedzieć wiele o problemie. Jeśli płyn wygląda na czarny i brudny, być może nadszedł czas, aby go wymienić. Jeśli w płynie widać metalowe części, może to oznaczać, że w skrzyni biegów jest coś uszkodzonego.

2. Czujnik zakresu przełożeń (automatyczny)

W wielu samochodach na zewnątrz skrzyni biegów zamontowany jest czujnik zakresu przełożeń. Czujnik ten wyczuwa, który bieg został wybrany za pomocą dźwigni zmiany biegów i czy jest on zgodny z czujnikiem na dźwigni zmiany biegów.

Jeśli ten czujnik jest źle wyliczony lub odczytuje błędne informacje, skrzynia biegów może nie zdawać sobie sprawy, że chcesz wrzucić bieg wsteczny, i zamiast tego nic nie zrobi.

Najprostszym sposobem sprawdzenia tego jest sprawdzenie wartości modułu sterującego skrzyni biegów do jednostki sterującej silnika. Często można sprawdzić dane na żywo, aby upewnić się, że moduł TCM rozpoznaje, kiedy drążek zmiany biegów znajduje się w pozycji R.

W niektórych modelach samochodów istnieje możliwość regulacji tego czujnika, który czasami wymaga regulacji. Często do regulacji tego czujnika potrzebne jest narzędzie diagnostyczne.

Czujnik ten może być także zamontowany wewnątrz skrzyni biegów, co może utrudniać jego wymianę.

3. Czujnik dźwigni zmiany biegów (automatyczna)

Dźwignia zmiany biegów wysyła do TCM informację o wybranym biegu. Jeśli czujnik drążka zmiany biegów wysyła informację, że samochód jest w położeniu neutralnym, to nawet jeśli drążek zmiany biegów jest w położeniu R, samochód nie ruszy.

Najłatwiej jest to zdiagnozować za pomocą urządzenia diagnostycznego, aby sprawdzić, jakie informacje moduł sterowania skrzynią biegów otrzymuje z drążka zmiany biegów.

Czasami czujnik jest zintegrowany z drążkiem zmiany biegów i w takich przypadkach konieczna jest wymiana całego zespołu drążka zmiany biegów.

Niektóre modele samochodów nie mają jednak czujnika drążka zmiany biegów i korzystają jedynie z czujnika zakresu przełożeń w skrzyni biegów. Należy to sprawdzić przed każdą naprawą, aby upewnić się, że nie wymienia się niepotrzebnych części.

4. Wadliwy korpus zaworu (automatyczny)

Korpus zaworu w automatycznej skrzyni biegów steruje zmianami biegów i innymi funkcjami skrzyni biegów. Jeśli korpus zaworu ulegnie uszkodzeniu, może to spowodować wiele różnych objawów w samochodzie.

Czasami cewka elektromagnetyczna zmiany biegów może spowodować, że samochód nie będzie mógł wjechać na bieg wsteczny, zazwyczaj znajduje się ona w korpusie zaworu. W niektórych modelach samochodów można wymienić cewkę zmiany biegów oddzielnie, ale w innych trzeba wymienić cały korpus zaworu.

Korpus zaworu jest dość drogi, dlatego przed podjęciem decyzji o jego wymianie należy go dokładnie zdiagnozować.

5. Wadliwy mechanizm zmiany biegów (ręczny)

Omówiliśmy już najczęstsze przyczyny usterek automatycznej skrzyni biegów, sprawdźmy więc, jakie są przyczyny usterek ręcznej skrzyni biegów.

Najczęstszą przyczyną tego, że ręczna skrzynia biegów nie przełącza się na bieg wsteczny, jest uszkodzony mechanizm zmiany biegów lub uszkodzone linki zmiany biegów.

Mechanizm zmiany biegów znajduje się w dźwigni zmiany biegów, która może również zawierać regulację. Jeśli od dłuższego czasu nie dokonywano regulacji dźwigni zmiany biegów, być może trzeba ją przeprowadzić.

Sprawdź w instrukcji naprawy, czy masz regulowaną dźwignię zmiany biegów i jak możesz to zrobić samodzielnie.

6. Wadliwe linki zmiany biegów (ręcznej)

W samochodach z napędem na przednie koła często występują stalowe linki biegnące od drążka zmiany biegów do skrzyni biegów. Te stalowe linki często mają regulację, dzięki której zmiana biegów staje się łatwa i nie wymaga wysiłku.

Jeśli nie regulowałeś ich od dłuższego czasu, może to spowodować, że nie będziesz mógł wrzucić niektórych biegów, na przykład wstecznego.

Informacje na temat regulacji tych linek można znaleźć w instrukcji naprawy. Czasami regulacja znajduje się na ramieniu dźwigni zmiany biegów w skrzyni biegów lub w dźwigni zmiany biegów samochodu.

W niektórych samochodach z napędem na tylne koła lub 4 koła skrętne dźwignia zmiany biegów znajduje się bezpośrednio w skrzyni biegów i w takim przypadku samochód nie jest wyposażony w te linki.

7. Wadliwe sprzęgło (ręczne)

Uszkodzone sprzęgło to coś, co nie powinno się zdarzyć, ponieważ jego naprawa jest często dość kosztowna.

Wadliwe sprzęgło może powodować trudności w zmianie biegów. Często, gdy sprzęgło jest niesprawne, dotyczy to wszystkich biegów, ale w niektórych przypadkach może dotyczyć tylko biegu wstecznego.

Jeśli masz stary samochód z linką ciągnącą sprzęgło, być może będziesz musiał wyregulować linkę zgodnie z zaleceniami zawartymi w instrukcji naprawy.

Jeśli masz problemy ze zmianą biegów na wszystkich przełożeniach i jeśli sprzęgło wciska się bardzo późno, przyczyną może być uszkodzone sprzęgło.

8. Uszkodzone zęby na biegu wstecznym (ręcznym i automatycznym)

Jest to ostatnia możliwa przyczyna i ta, której naprawdę nie chcesz, aby wystąpiła.

Aby samochód mógł poruszać się na biegu wstecznym, musi mieć włączony bieg wsteczny. Jeśli ten bieg wsteczny został uszkodzony, może to spowodować, że samochód nie będzie w ogóle jechał na biegu wstecznym.

Naprawa biegu wstecznego jest często bardzo kosztowna, a bardziej opłacalna jest wymiana całej skrzyni biegów lub przekładni na inną, używaną.

Nie jest to jednak zbyt częste zjawisko, dlatego zanim zajmiesz się tym problemem, powinieneś dokładnie sprawdzić wszystkie inne przyczyny.

Karolina

Redakcja dnd.com.pl