30 marca 2022 Udostępnij

8 Objawy uszkodzenia czujnika temperatury płynu chłodzącego (koszt wymiany)

Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika ma zasadnicze znaczenie dla optymalnego działania samochodu. Zadaniem czujnika temperatury płynu chłodzącego silnika jest pomiar temperatury płynu chłodzącego dla modułu sterującego silnika.

Na podstawie tych informacji moduł sterujący silnikiem dostosowuje skład mieszanki paliwowo-powietrznej w zależności od temperatury.

Jak każdy inny element, czujnik ECT może ulec uszkodzeniu, co może spowodować szereg problemów związanych z silnikiem. Dlatego, aby uniknąć poważnych problemów, zaleca się natychmiastowe sprawdzenie samochodu.

W tym artykule omówione zostaną najczęstsze objawy, lokalizacja, koszt wymiany i sposób diagnozowania. Przyjrzyjmy się pokrótce objawom:

Najczęstszym objawem uszkodzenia czujnika temperatury płynu chłodzącego jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie objawy, jak większe niż zwykle zużycie paliwa lub niedziałające wentylatory chłodnicy, powodujące przegrzewanie się silnika na biegu jałowym.

Powyższe objawy są najczęstsze, ale to nie wszystkie z nich. Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista typowych objawów uszkodzonego czujnika temperatury płynu chłodzącego.

Zawartość strony pokaż Objawy uszkodzonego czujnika temperatury płynu chłodzącego 1. Lampka kontrolna silnika 2. Niski przebieg 3. Nie włączają się elektryczne wentylatory chłodzące 4. Czarny dym z rury wydechowej 5. Trudny rozruch 6. Silnik przegrzewa się 7. Słaba praca na biegu jałowym 8. Słaba wydajność silnika Co to jest czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika? Położenie czujnika temperatury płynu chłodzącego Koszt wymiany czujnika temperatury płynu chłodzącego Jak zdiagnozować uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika?

Objawy uszkodzonego czujnika temperatury płynu chłodzącego

1. Lampka kontrolna silnika

Jednym z pierwszych objawów uszkodzenia czujnika temperatury płynu chłodzącego jest zapalenie się kontrolki "check engine" na desce rozdzielczej.

Jeśli komputer wykryje jakikolwiek problem z obwodem czujnika, zapali lampkę kontrolną silnika, informując o konieczności przeprowadzenia przeglądu samochodu.

Jeśli na desce rozdzielczej zapali się lampka kontrolna silnika, należy sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2.

2. Niskie przebiegi

Uszkodzony czujnik ECT może wysyłać fałszywy sygnał do komputera pokładowego, co skutkuje niewłaściwą mieszanką paliwowo-powietrzną. Na przykład uszkodzony czujnik może wysyłać sygnał informujący, że silnik jest zimny, podczas gdy nie jest, a większa ilość paliwa spowoduje szybkie rozgrzanie silnika.

Spowoduje to spadek zużycia paliwa i pogorszenie osiągów silnika.

3. Nie włączają się elektryczne wentylatory układu chłodzenia

Niektóre samochody wykorzystują czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik do sterowania elektrycznymi wentylatorami chłodzącymi. W większości samochodów istnieją dwa oddzielne czujniki temperatury dla wentylatorów, wskaźnika na desce rozdzielczej i układu sterowania silnikiem.

Jeśli jednak samochód jest wyposażony w jeden czujnik, uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika może spowodować, że wentylatory w ogóle się nie włączą.

4. Czarny dym z rury wydechowej

Z powodu nieprawidłowego sygnału temperatury silnika, ECU może wzbogacić mieszankę paliwową do tego stopnia, że proces spalania stanie się trudny.

Nadmiar paliwa będzie się palił w rurze wydechowej i będzie wytwarzał gęsty, czarny dym.

5. Trudne warunki rozruchu

Moment rozruchu samochodu jest bardzo ważny ze względu na ilość paliwa wtryskiwanego do silnika. Jeśli mieszanka paliwowo-powietrzna jest wadliwa, uruchomienie samochodu może być trudne lub niemożliwe.

6. Silnik przegrzewa się

Wentylator chłodzący, który znajduje się za osłoną chłodnicy, usuwa ciepło z płynu chłodzącego silnika. Wentylator jest sterowany elektrycznie i opiera się na sygnale z komputera pokładowego.

Jeśli wentylator otrzyma fałszywy sygnał, może nie włączyć się, powodując przegrzanie silnika. Niektóre pojazdy mają oddzielny czujnik temperatury płynu chłodzącego dla wentylatora, ale wiele samochodów korzysta z tego samego czujnika.

7. Słaba praca na biegu jałowym

Z powodu wadliwego czujnika ECT mieszanka paliwowa ulega rozregulowaniu. Powoduje to wibracje lub drgania silnika przy niskich obrotach, a także inne spadki mocy i dziwne zachowania.

Silnik jest bardzo wrażliwy na niewłaściwą mieszankę paliwowo-powietrzną na biegu jałowym i jest to stan, w którym można zauważyć, że coś jest nie tak z czujnikiem temperatury płynu chłodzącego silnika.

8. Słaba wydajność silnika

Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik może mieć duży wpływ na mieszankę paliwowo-powietrzną. Zła mieszanka paliwowo-powietrzna może również spowodować drastyczny spadek mocy silnika.

Jeśli masz wrażenie, że osiągi silnika nie są takie jak wcześniej, może to być spowodowane uszkodzonym czujnikiem temperatury płynu chłodzącego silnika.

Co to jest czujnik temperatury płynu chłodzącego silnik?

Czujniki temperatury płynu chłodzącego są również znane jako czujniki temperatury płynu chłodzącego silnika lub czujniki ECT. Zasada działania tego czujnika polega na wykorzystaniu oporu elektrycznego, który mierzy temperaturę płynu chłodzącego. Pomiary te dostarczają danych niezbędnych dla układu silnika pojazdu.

Odczyty uzyskane z czujnika temperatury płynu chłodzącego są przekazywane do jednostki sterującej silnika, gdzie są wykorzystywane jako dane do regulacji i utrzymania właściwego czasu zapłonu oraz optymalnego wtrysku paliwa za pomocą komputera.

RELATED: 7 przyczyn, dla których wskaźnik temperatury w samochodzie pozostaje zimny

Położenie czujnika temperatury płynu chłodzącego

Czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika jest zwykle umieszczony na bloku silnika lub głowicy cylindrów. Często jest on montowany na plastikowym wężu na wlocie płynu chłodzącego.

Różne marki i producenci samochodów stosują różne sposoby umieszczania czujnika temperatury płynu chłodzącego, w zależności od konstrukcji samochodu.

Niektóre pojazdy mogą mieć więcej niż jeden czujnik temperatury, ponieważ czasami różne czujniki są używane do wysyłania sygnałów do deski rozdzielczej, sterowania wentylatorem chłodzącym i jednostki sterującej układu silnika.

W przypadku dwóch czujników za czujnik temperatury płynu chłodzącego uważa się zwykle czujnik wysyłający sygnały do jednostki sterującej.

Koszt wymiany czujnika temperatury płynu chłodzącego

Średni koszt wymiany czujnika temperatury płynu chłodzącego wynosi od 50 do 250 USD, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Czujnik temperatury płynu chłodzącego kosztuje od 30 do 100 USD, a robocizna od 20 do 150 USD.

Sam czujnik temperatury płynu chłodzącego jest często dość tani i można go często znaleźć w cenie około 40 USD za wysokiej jakości. Na rynku dostępne są tańsze, ale zdecydowanie polecam zakup czujnika wysokiej jakości, np. firmy Bosch, aby uniknąć kłopotów z głowy.

Wymiana jest również często dość prosta, z wyjątkiem tego, że może być konieczne wylanie całego płynu chłodzącego z silnika i ponowne jego napełnienie - co oznacza konieczność usunięcia całego powietrza z układu chłodzenia, co może być trudne.

Jeśli jednak szybko wymienia się czujnik, często nie ma potrzeby spuszczania płynu chłodzącego, ale wymaga to pewnych umiejętności.

Pamiętaj, aby podczas wykonywania tego typu prac zawsze upewnić się, że temperatura płynu chłodzącego jest niska!!!

Jak zdiagnozować uszkodzony czujnik temperatury płynu chłodzącego silnika?

Do zdiagnozowania czujnika temperatury płynu chłodzącego potrzebna jest instrukcja naprawy danego modelu samochodu, w której można znaleźć wartości pomiarów, jakich należy oczekiwać od czujnika temperatury płynu chłodzącego.

  1. Podłącz skaner OBD2 i poszukaj powiązanych kodów usterek. Sprawdź dane na żywo, aby zobaczyć temperaturę z czujnika. Jeśli jest ona znacznie poza zakresem, sprawdź okablowanie i wymień czujnik.
  2. Zlokalizuj czujnik temperatury płynu chłodzącego w swoim pojeździe, korzystając z instrukcji serwisowej.
  3. Znajdź czujnik temperatury płynu chłodzącego i wyjmij wtyczki.
  4. Jeśli na czujniku temperatury płynu chłodzącego znajdują się dwa styki, można spróbować zmierzyć omomierz między tymi stykami.
  5. Sprawdź w instrukcji serwisowej, jaka jest prawidłowa wartość omowa przy danej temperaturze.
  6. Jeśli wartość jest nieprawidłowa - wymień czujnik.
  7. Jeśli wydaje się, że wszystko jest w porządku, sprawdź okablowanie i złącza między czujnikiem temperatury płynu chłodzącego a modułem sterowania silnikiem.

Karolina

Redakcja dnd.com.pl