7 czerwca 2022 Udostępnij

Nowe hamulce piszczą - najczęstsze przyczyny i jak je naprawić

Nie jest niczym niezwykłym słyszeć piski starych hamulców, zwłaszcza gdy się zużywają. Nikt jednak nie chce słyszeć pisku nowych hamulców. Dźwięk ten może często wywoływać niepokój i zastanawiać, czy pojazd jest bezpieczny do jazdy.

Nadmierna wilgoć, podwyższona temperatura i normalny okres docierania to powody, dla których nowe hamulce mogą piszczeć. Możliwe, że przyczyną hałasu są także niskiej jakości klocki hamulcowe. Winne mogą być także zacisk hamulcowy lub zużyte wirniki.

W tym poradniku przyjrzymy się normalnym i nietypowym przyczynom piszczenia nowych hamulców. Analizujemy także inne dźwięki lub objawy, które mogą występować, i pokazujemy, jak rozwiązać problem.

Spis treści pokaż Przyczyny skrzypienia nowych hamulców 1. Wilgoć 2. Rozruch 3. Ciepło 4. Klocki hamulcowe niskiej jakości 5. Zacięty zacisk 6. Zużyte wirniki Inne problemy z hamulcami, na które należy zwracać uwagę Szlifowanie Pulsowanie Jak usunąć hałas nowych hamulców 1. Zetrzyj wilgoć 2. Docieranie klocków 3. Schłodzenie okładzin 4. Wymień klocki 5. Napraw zaciski hamulcowe 6. Wymień/odśwież rotory

Przyczyny piszczenia nowych hamulców

1. Wilgoć

Na klockach hamulcowych i wirnikach może gromadzić się dowolny rodzaj wilgoci. Jeśli ostatnio padał deszcz, śnieg lub był lód, klocki hamulcowe mogą potrzebować tylko wyschnięcia.

Nawet w ciągu nocy na częściach metalowych może się skroplić para wodna, powodując powstanie powierzchniowej rdzy. Na szczęście wystarczy kilka razy zahamować, aby rozwiązać ten problem.

2. Rozruch

Jeśli klocki hamulcowe zostały wymienione samodzielnie, należy przewidzieć okres docierania. Odłożenie klocków na miejsce jest niezbędne, aby zapewnić ich idealny kontakt z wirnikami, ale może być też konieczne przejechanie kilku minut.

Okres docierania jest jeszcze ważniejszy, jeśli w tym samym czasie wymienia się wirniki. Aby przyspieszyć ten proces, należy wjechać na pusty parking i raz po raz powoli hamować. Nie zacinaj hamulców, ale skup się na łagodnym, powolnym hamowaniu.

ZWIĄZANE: Ceramiczne i organiczne klocki hamulcowe (które są lepsze?)

3. Ogrzewanie

Po zamontowaniu nowych klocków hamulcowych jesteś gotowy, aby wycisnąć z samochodu maksimum jego możliwości, ale nie powinieneś tego robić. Tuż po wymianie klocków hamulcowych nie należy holować ciężkich ładunków ani wspinać się po górach.

Ponadto jazda na hamulcu może spowodować zbyt duży nacisk na klocki, co może doprowadzić do ich przegrzania. W każdej z tych sytuacji klocki hamulcowe nagrzewają się do zbyt wysokiej temperatury i z pewnością będą piszczeć. W tym czasie hamulce są jednak również mniej skuteczne, dlatego należy zachować ostrożność.

4. Klocki hamulcowe niskiej jakości

Jeśli wybierzesz nowy zestaw klocków hamulcowych z dużą zawartością metalu, możesz zauważyć piszczenie. Większość klocków hamulcowych zawiera pewną mieszankę metali, w tym grafit, miedź, stal i żelazo. W zależności od składu klocka hamulcowego może być słyszalne piszczenie, gdy dotyka on wirnika.

Istnieją jednak klocki hamulcowe wykonane z innych materiałów, które mogą piszczeć mniej. Można rozważyć klocki organiczne, które zawierają gumę, szkło lub żywice, ale najlepszym rozwiązaniem mogą być ceramiczne klocki hamulcowe.

5. Zacięty zacisk

Klocki hamulcowe poruszają się dzięki sworzniom zacisku, które muszą się kurczyć i uwalniać klocki z wirników. Jeśli jeden sworzeń zacisku zaciska się, klocek może zakleszczyć się w wirniku pod kątem, co może prowadzić do piszczących dźwięków.

Jeśli klocki zostały wymienione bez zauważenia problemu, to znaczy, że nic nie zostało rozwiązane. Ponadto, jeśli oba sworznie zacisku zaciskają się, może być wyczuwalny zapach spalenizny.

RELATED: Zacinanie się zacisków hamulcowych (przyczyny i jak temu zapobiegać)

6. Zużyte wirniki

Być może wymieniłeś klocki hamulcowe, ale zaniedbałeś wymianę wirników. Jeśli wirniki są zużyte, nadal będą występować pewne problemy, w tym piszczące dźwięki, gdy wirniki nie mogą prawidłowo współpracować z klockami.

W przypadku uszkodzonych wirników trudniej jest zatrzymać pojazd. Może to również powodować odgłosy zgrzytania, ponieważ metal ulega zużyciu. Ponadto uszkodzone wirniki powodują szybsze zużywanie się klocków hamulcowych.

Inne problemy z hamulcami, na które należy zwracać uwagę

Szlifowanie

Nigdy nie należy słyszeć odgłosów tarcia zaraz po wymianie klocków hamulcowych. Ponieważ klocki nie stykają się ze sobą metalami, prawdopodobieństwo wystąpienia pisków jest znacznie większe. Odgłos tarcia jest zazwyczaj spowodowany zejściem klocków poniżej wskaźników zużycia i zetknięciem się z metalem.

Jeśli po wymianie klocków hamulcowych słychać odgłos tarcia, może to oznaczać problem z osprzętem. Należy od razu zlecić sprawdzenie układu.

ZWIĄZANE: Szlifowanie podczas hamowania (jak to naprawić)?

Pulsowanie

Jeśli pedał hamulca zaczyna drgać po naciśnięciu, należy rozważyć poważniejsze problemy. Możliwe jest również, że ten objaw może być połączony z zapaleniem się lampki ostrzegawczej hamulca i nieprzyjemnym zapachem spalenizny.

W niektórych przypadkach uczucie pulsowania jest spowodowane zablokowaniem zacisku hamulcowego. Może to również powodować uczucie ciągnięcia za koło podczas hamowania.

Jak usunąć odgłos nowego hamulca

1. Usuń wilgoć

Naprawa piszczących hamulców zależy od tego, co jest przyczyną problemu. Jeśli w nocy wystąpiły opady lub nadmierna ilość skroplin, wystarczy trochę pojeździć, aby pozbyć się wilgoci.

Gdy klocki hamulcowe wyschną, nie powinno już być żadnych pisków. Jeśli piszczenie nie ustąpi, należy rozważyć inne możliwości.

2. Wygrzewanie klocków

Nowe klocki hamulcowe również muszą być dotarte. Jeśli zostały one zamontowane profesjonalnie, warsztat powinien je dotrzeć.

Jeśli jednak wymieniasz je samodzielnie, musisz jechać powoli i hamować do momentu, aż klocki będą prawidłowo osadzone i będą płynnie współpracować z wirnikami. Do wykonania tego zadania należy wybrać bezpieczne miejsce, np. pusty parking.

3. Schładzanie klocków

Jeśli mocno naciskałeś na hamulce, możliwe, że są one po prostu gorące. Może się to zdarzyć podczas pokonywania stromych wzniesień lub holowania.

W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest zjechanie na pobocze i pozostawienie hamulców do ostygnięcia. Zmniejszenie nagrzewania się hamulców poprawi także ich skuteczność hamowania.

4. Wymień klocki hamulcowe

Jeśli w pojeździe zamontowano tanie klocki hamulcowe, być może trzeba będzie dokonać kolejnej wymiany. Czasami nie opłaca się używać tanich klocków, zwłaszcza jeśli weźmie się pod uwagę, jak często trzeba będzie je wymieniać.

Klocki ceramiczne są najmniej podatne na piszczenie z powodu braku metalu. Z drugiej strony, kosztują więcej i nie są idealne do intensywnego hamowania.

5. Napraw zaciski hamulcowe

Jeśli masz zacinający się zacisk, jedynym rozwiązaniem jest nasmarowanie go lub wymiana. Zaciskające się zaciski będą powodować ściąganie samochodu na jedną stronę i ewentualnie zapach spalenizny.

Ponieważ w takiej sytuacji klocek hamulcowy pozostaje połączony z wirnikiem, materiał, z którego jest wykonany, ulega znacznie szybszemu zużyciu. Powoduje to również uszkodzenie przekładni, co prowadzi do jej przedwczesnego zużycia.

6. Wymiana/odtwarzanie wirników

Jeśli próbowałeś wymienić klocki hamulcowe, nie zwracając uwagi na potrzeby wirnika, może się okazać, że będziesz musiał wykonać więcej pracy, aby naprawić sytuację. Gdy nowe klocki hamulcowe są montowane ze złymi wirnikami, klocek nie może mieć optymalnego kontaktu z powierzchnią wirnika.

Nowe klocki hamulcowe ulegną nie tylko większemu uszkodzeniu, ale również odgłosy będą się powtarzać do czasu naprawy. W niektórych przypadkach rotory można poddać ponownej obróbce. Jeśli jednak nie ma wystarczającej ilości wolnego miejsca lub wirnik jest cienki, konieczna będzie jego całkowita wymiana.

RELATED: Should I Resurface or Replace My Rotors? (Kiedy wymienić?)

Michał

Redakcja dnd.com.pl