30 kwietnia 2022 Udostępnij

Schemat kolorów płynów transmisyjnych (5 różnych kolorów)

Jeśli wiesz, na co patrzysz, wszystko może być wskazówką, która pomoże Ci dowiedzieć się, co się dzieje. W ten sposób Sherlock Holmes rozwiązuje swoje zbrodnie i w ten sam sposób możesz rozłożyć na czynniki pierwsze to, co dzieje się w Twojej skrzyni biegów.

Po przeczytaniu tego przewodnika będziesz lepiej rozumiał, czego szukać i wiedział, co robić po sprawdzeniu płynu przekładniowego.

Spistreści show 5 typowych etapów kolorystycznych płynu przekładniowego 1. Różowy 2. Bursztynowy lub jasnoczerwony 3. Bordowy 4. Brązowy 5. Czarny Podstawy płynu przekładniowego Inne powody do niepokoju Wnioski

5 typowych etapów kolorystycznych płynu przekładniowego

  • Różowy - płyn chłodzący zmieszany z płynem
  • Czerwony - stan nowy lub jak nowy
  • Jasnobrązowy - dobry stan
  • Ciemnobrązowy - stary i lekko wypalony
  • Bardzo ciemnobrązowy lub czarny - bardzo stary i wypalony

Jeśli wiesz, na co patrzysz, różne kolory płynu przekładniowego mogą Ci wiele powiedzieć. Poniżej wyróżnimy pięć najczęściej spotykanych kolorów i powiemy, co każdy z nich oznacza!

Schemat kolorów płynu transmisyjnego

1. Różowy

Jeśli po sprawdzeniu płynu przekładniowego okaże się, że jest on bardziej różowy niż czerwony, oznacza to, że masz problem. Różowy płyn przekładniowy oznacza, że do układu dostała się woda. Zazwyczaj woda ta jest płynem chłodzącym i oznacza, że masz uszkodzone uszczelki, które musisz wymienić.

Jeśli płyn ma kolor różowy, konieczna będzie nie tylko wymiana płynu, ale także naprawa i ewentualna przebudowa skrzyni biegów.

2. Bursztynowy lub jasnoczerwony

Jeśli po sprawdzeniu płynu przekładniowego jego kolor jest jasnoczerwony lub bursztynowy, to jest to idealna sytuacja. Jest to świeży płyn przekładniowy i tak właśnie będzie wyglądał po wymianie. Płyn przekładniowy będzie miał nie tylko jasnoczerwony kolor, ale będzie też półprzezroczysty.

Należy pamiętać, że kolor ten nie utrzyma się długo, a po przejechaniu zaledwie kilku tysięcy kilometrów zacznie przechodzić w kolor bordowy.

3. Bordowy

Jeśli płyn przekładniowy ma bordowy odcień, jest to całkowicie w porządku. Oznacza to jedynie, że płyn przekładniowy uległ pewnemu zużyciu, ale nie oznacza to jeszcze, że należy go wymienić.

Płyn przekładniowy zacznie mieć bordowy odcień już po przejechaniu kilku tysięcy kilometrów i pozostanie taki przez większość okresu eksploatacji.

4. Brązowy

W miarę starzenia się płyn przekładniowy przechodzi od jasnego i półprzezroczystego bursztynu do nieprzejrzystego koloru brązowego. Gdy osiągnie ten etap, należy rozważyć wymianę płynu przekładniowego.

Większość pojazdów nie będzie wymagała wymiany płynu przekładniowego do momentu przekroczenia progu 100 000 mil, kiedy to płyn zacznie osiągać ciemnobrązowy kolor.

5. Czarny

Jeśli płyn przekładniowy jest czarny, jest to powód do niepokoju i nadszedł czas na jego wymianę. Czarny płyn przekładniowy jest utleniony i spalony, co oznacza, że nie zapewnia już niezbędnego smarowania układu przekładniowego.

Jeśli po wyciągnięciu bagnetu okaże się, że płyn przekładniowy ma czarny kolor, należy jak najszybciej wykonać płukanie, zanim pojawią się poważniejsze problemy.

Podstawy płynu przekładniowego

Na początek, płyn przekładniowy jest układem zamkniętym. Oznacza to, że nic nie powinno się tam dostać, chyba że zostanie tam umieszczone.

Co więcej, płyn zużywa się w miarę eksploatacji. Jest tak samo jak olej - ma tylko znacznie dłuższą żywotność. Oznacza to, że jeśli nigdy wcześniej nie wymieniałeś płynu przekładniowego, być może nadszedł czas na jego wymianę.

Dokładne okresy międzyobsługowe różnią się w zależności od producenta, ale większość pojazdów wymaga wymiany oleju w skrzyni biegów co 100 000 do 150 000 mil. Jest to również coś, co dealerzy starają się wciskać znacznie częściej.

Na przykład ten salon w Fort Worth w Teksasie zaleca wymianę płynu przekładniowego co 30 000 mil. Tymczasem Ford zaleca wymianę płynu przekładniowego co 150 000 mil w tym samym modelu. Nie daj się nabrać - stosuj się do zaleceń producenta, a nie dealera.

Płyn przekładniowy pełni w skrzyni biegów wiele funkcji, dlatego tak ważne jest, aby był w dobrym stanie.

Płyn nie tylko zapewnia smarowanie, ale także chłodzi i czyści wnętrze skrzyni biegów. Dopóki płyn przekładniowy jest utrzymywany w dobrym stanie technicznym, nie ma powodu, aby automatyczna skrzynia biegów nie mogła przejechać ponad 200 000 mil.

Inne powody do niepokoju

Jeśli po wyciągnięciu bagnetu widać wióry metalowe, jest to poważny problem. Oznacza to, że wewnętrzne elementy skrzyni biegów ścierają się ze sobą, goląc się. Jeśli to zauważysz, nadszedł czas na przebudowę przekładni i istnieje duże prawdopodobieństwo, że trzeba będzie ją wymienić.

Należy również sprawdzać, czy nie ma metalowych wiórów po całkowitym spuszczeniu płynu przekładniowego, ponieważ wtedy istnieje największe prawdopodobieństwo wykrycia ewentualnych problemów.

Podczas sprawdzania płynu za pomocą bagnetu należy go dotknąć palcami. Gdy masz płyn przekładniowy na palcach, potrzyj je o siebie. Powinien być gładki. Jeśli poczujesz brud lub zanieczyszczenia, oznacza to, że coś dzieje się z przekładnią i zanieczyszcza płyn.

Spuść płyn i przyjrzyj się dokładnie spuszczonemu płynowi, aby sprawdzić, czy nie ma w nim więcej cząstek stałych. Jeśli znajdziesz cokolwiek innego, musisz oddać skrzynię biegów do serwisu i ewentualnie do odbudowy.

Na koniec, po wyciągnięciu bagnetu powąchaj płyn. Może to wyglądać dziwnie, jeśli ktoś nie wie, co robisz, ale jest to istotny element układanki. Płyn przekładniowy powinien pachnieć świeżo - jeśli wydziela zapach spalenizny, to znak, że olej jest już nieświeży.

Ponadto, jeśli płyn przekładniowy nie jest stary, jest to znak, że w skrzyni biegów dzieje się coś innego. Lekki zapach spalenizny nie oznacza, że należy od razu przystąpić do odbudowy skrzyni biegów, ale należy ją obserwować, aby upewnić się, że sytuacja nie pogarsza się.

Wnioski

Nie da się ukryć, że skrzynia biegów w Twoim pojeździe ma zasadnicze znaczenie. Dobra wiadomość jest taka, że płyn przekładniowy działa jak szkło podglądu, które pozwala zorientować się w ogólnym stanie zdrowia przekładni - aby to sprawdzić, wystarczy wyciągnąć bagnet!

Wreszcie, jeśli kolor płynu przekładniowego wygląda dobrze i nadal mieści się w specyfikacjach producenta, nie ma powodu, aby go wymieniać. Płyn przekładniowy może służyć o wiele dłużej niż olej, nie pozwól, aby podejrzany sprzedawca lub warsztat próbował Ci wmówić, że jest inaczej.

Sebastian

Redakcja dnd.com.pl