Czy można mieszać różne typy płynów chłodzących? (Jakie typy?)
Każdy wie, że jego pojazd używa płynu zapobiegającego zamarzaniu, ale czy wiesz, że istnieją różne rodzaje płynów zapobiegających zamarzaniu? Jeśli zauważyłeś, że kupiłeś inny rodzaj płynu i chcesz wiedzieć, czy możesz je mieszać, to dobrze trafiłeś.
Przedstawimy tutaj wszystko, co należy wiedzieć o różnych rodzajach środków zapobiegających zamarzaniu i poinformujemy, co się stanie, jeśli zdecydujesz się je zmieszać.
Co więcej, jeśli jesteś w trudnej sytuacji, dowiesz się, co możesz zrobić. Na koniec będziesz gotowy, aby przywrócić swój samochód na drogę! Zacznijmy więc od szybkiej odpowiedzi: Czy można mieszać różne rodzaje płynów chłodzących?
Nie należy mieszać różnych typów płynów chłodzących, jeśli nie jest się ekspertem w zakresie ich składu chemicznego i reakcji. Należy zachować ostrożność i postępować zgodnie z zaleceniami producenta. Użycie niewłaściwego typu płynu chłodzącego może spowodować wysokie koszty naprawy.
Teraz przyjrzymy się bliżej, dlaczego mieszanie różnych typów płynów chłodzących nie jest dobrym pomysłem.
Zawartość show Różne rodzaje płynów niezamarzających Zielony płyn chłodzący Pomarańczowy płyn chłodzący Rzadziej spotykane rodzaje Co się stanie, jeśli zmieszasz różne rodzaje płynu zapobiegającego zamarzaniu? Co zrobić, gdy trzeba się spieszyć? Uwagi końcowe na temat mieszania płynów zapobiegających zamarzaniuRóżne rodzaje płynów niezamarzających
Chociaż istnieje wiele różnych rodzajów płynów niezamarzających, dwa główne typy stosowane w samochodach to tradycyjny zielony płyn niezamarzający i pomarańczowy płyn niezamarzający Dexcool. Chociaż kolor może być dobrym punktem wyjścia do określenia rodzaju płynu chłodzącego, czasami kolor może być mylący.
Na przykład nie każdy pojazd z pomarańczowym płynem niezamarzającym ma Dexcool. A jeśli do zwykłego pomarańczowego płynu niezamarzającego dodasz Dexcool, możesz sobie pozwolić na problem. Zawsze sprawdzaj dwa i trzy razy, jaki rodzaj płynu chłodzącego znajduje się w Twoim pojeździe - nie polegaj tylko na jego kolorze.
Jeśli nie masz pewności, jaki rodzaj płynu chłodzącego znajduje się w Twoim pojeździe, najlepiej wykonać płukanie płynu chłodzącego, aby mieć pewność, co się w nim znajduje.
Zawsze sprawdzaj specyfikacje dotyczące rodzaju płynu chłodzącego wymaganego przez dany typ silnika!
Zielony płyn chłodzący
Zielony płyn chłodzący jest zdecydowanie najczęściej stosowanym w pojazdach typem płynu niezamarzającego. Zielony płyn niezamarzający nie wystarcza na tak długo, jak pomarańczowy, ale zanim przystąpisz do płukania układu chłodzenia co kilka tysięcy kilometrów, sprawdź zalecane okresy między przeglądami pojazdu.
Dzieje się tak dlatego, że nowoczesne pojazdy coraz lepiej uszczelniają układy chłodzenia, dzięki czemu okres między wymianami płynu jest dłuższy. Zanim więc przystąpisz do płukania układu, zajrzyj do instrukcji obsługi i sprawdź, co tam jest napisane!
Pamiętaj, że te okresy dotyczą płynu niezamarzającego zalecanego przez producenta, więc jeśli używasz czegoś innego, możesz się spodziewać, że okresy między wymianami również się zmienią.
Pomarańczowy płyn chłodzący
Pomarańczowy płyn chłodzący to często produkt o nazwie Dexcool. Firma GM wyprodukowała płyn Dexcool i obiecała, że przy jego stosowaniu wystarczy przepłukać układ co 150 000 km. Jest to znacznie dłuższy okres eksploatacji niż w przypadku zwykłego płynu niezamarzającego, więc można zrozumieć, dlaczego jego popularność gwałtownie wzrosła.
Jedynym problemem jest to, że Dexcool nie zawsze działał tak, jak go reklamowano. Ponadto fakt, że po otwarciu maski silnika widzisz pomarańczowy płyn chłodzący, nie oznacza, że masz Dexcool. Zawsze należy sprawdzić, jaki rodzaj płynu chłodzącego znajduje się w pojeździe, zamiast polegać wyłącznie na jego kolorze.
Jeśli nigdy nie przepłukiwałeś płynu chłodzącego w swoim pojeździe, możesz sprawdzić w instrukcji obsługi, jeśli natomiast wymieniałeś płyn chłodzący, możesz mieć pecha. Jeśli nie wiesz, przepłucz cały układ, zanim potencjalnie zmieszasz niewłaściwy typ płynu chłodzącego.
Mniej popularne typy
Najczęściej spotykane są zielone i pomarańczowe płyny niezamarzające, ale można też spotkać pojazdy, w których stosuje się różowy, niebieski lub złoty płyn niezamarzający. W dużej mierze zależy to od producenta pojazdu i rodzaju płynu chłodzącego, jaki zdecydował się w nim umieścić.
Różnice między tymi płynami są różne, ale prawie zawsze sprowadzają się do rodzajów dodatków stosowanych w poszczególnych płynach zapobiegających zamarzaniu. Wszystkie są oparte na glikolu, ale zastosowane w nich dodatki stanowią dużą różnicę.
Jeśli nie możesz znaleźć dokładnego płynu chłodzącego używanego w Twoim pojeździe, zatrzymaj się u sprzedawcy lub przepłucz cały układ przed dodaniem nowego płynu chłodzącego. Należy pamiętać, że dodanie innego płynu chłodzącego do pojazdu objętego gwarancją może spowodować jej utratę.
Co się stanie, jeśli zmiesza się różne rodzaje płynów niezamarzających?
Ponieważ istnieje tak wiele różnych typów płynów niezamarzających, dokładne wyniki mieszania płynów niezamarzających będą się różnić w zależności od tego, jakie płyny zostaną zmieszane - ale krótka odpowiedź brzmi, że nigdy nie należy mieszać różnych typów płynów niezamarzających.
Na przykład, jeśli zmieszasz zielony i pomarańczowy płyn niezamarzający, dwa różne rodzaje dodatków zmieszają się i ulegną koagulacji. Krótko mówiąc, staną się gęste i zatkają układ. Nie tylko skraca to żywotność płynu chłodzącego, ale może też spowodować przegrzanie silnika i uszkodzenie układu.
Tak więc, choć na niektórych forach można znaleźć opinie, że wystarczy wybrać krótszy z dwóch płynów chłodzących - jest to w 100% nieprawda i może poważnie uszkodzić silnik. Nie należy ryzykować i nie mieszać różnych typów płynów chłodzących.
Należy pamiętać, że mówimy tu o typach płynu chłodzącego, a nie o markach. Najczęściej marki po prostu zmieniają nazwy, ale stosują te same formuły, więc jeśli tylko jest to ten sam typ, to wszystko jest w porządku.
Co zrobić, gdy trzeba się spieszyć?
Jeśli utknąłeś na odludziu i musisz uzupełnić płyn chłodzący, aby dojechać do celu, masz lepsze wyjście niż mieszanie niewłaściwych typów płynów niezamarzających. Chociaż mieszanie płynów niezamarzających może doprowadzić Cię do celu bez żadnych problemów, ryzykujesz.
Zamiast tego wystarczy dodać trochę wody destylowanej, aby uzupełnić układ. Chociaż rozcieńczenie układu większą ilością wody obniża temperaturę wrzenia i podnosi temperaturę zamarzania, układ, w którym jest tylko 10% środka zapobiegającego zamarzaniu i 90% wody, nadal będzie miał temperaturę zamarzania wynoszącą tylko 26 stopni Fahrenheita.
Tak więc, o ile nie prowadzisz samochodu podczas burzy śnieżnej, wszystko powinno być w porządku. Jeśli przeczytałeś to i pomyślałeś - chcę mieć jak najniższą temperaturę zamarzania, więc dodam 100 płynów niezamarzających i żadnej wody - jesteś w błędzie. Dodanie wody faktycznie obniża temperaturę zamarzania i glikolu - do pewnego stopnia. Idealny stosunek środka zapobiegającego zamarzaniu do wody to 60 procent środka zapobiegającego zamarzaniu i 40 procent wody.
Jeśli jednak jesteś w potrzebie, dodaj wody, a nie innego środka zapobiegającego zamarzaniu. Dzięki temu nie tylko unikniesz problemów, ale także bez problemu dojedziesz do celu.
Uwagi końcowe na temat mieszania płynów niezamarzających
Jeśli zastanawiasz się nad mieszaniem płynów niezamarzających, aby zaoszczędzić kilka dolarów - nie rób tego. Choć teraz możesz zaoszczędzić od 20 do 40 dolarów, w przyszłości może Cię to kosztować od kilkuset do kilku tysięcy dolarów.
Jeśli masz obawy i chcesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, dodaj do układu wodę destylowaną. Woda destylowana to nie to samo, co woda z kranu - ponieważ woda z kranu zawiera substancje chemiczne, które mogą powodować korozję w układzie chłodzenia.
Woda destylowana jest jednak tania - zwykle można ją znaleźć już za 1 USD za galon. Nie warto ryzykować, mieszając płyny niezamarzające - to po prostu nie jest tego warte.
VMercedes-Benz jest znany jako jeden z najlepszych producentów samochodów luksusowych na świecie. Czy jednak Mercedesy są dobrymi samochodami i czy są niezawodne? To pytanie zadaje sobie wiele osób, które chcą poznać odpowiedź na nie przed zakupem. Samochody Mercedes-Benz są uważane za...
VNie jest niczym niezwykłym słyszeć piski starych hamulców, zwłaszcza gdy się zużywają. Nikt jednak nie chce słyszeć pisku nowych hamulców. Dźwięk ten może często wywoływać niepokój i zastanawiać, czy pojazd jest bezpieczny do jazdy. Nadmierna wilgoć, podwyższona temperatura i...
VByć może nigdy wcześniej nie słyszałeś o czujniku ciśnienia oleju. A może słyszałeś, ale nie masz pojęcia, co to jest i jak działa. W tym poradniku nie tylko dowiesz się, czym jest czujnik ciśnienia oleju, ale także poznasz objawy jego uszkodzenia i dowiesz się, ile kosztuje jego...