9 listopada 2020 Udostępnij

Ostateczny przewodnik po naprawianiu wyblakłego lakieru samochodowego

Spacerując po parkingu przeciętnego sklepu spożywczego, założę się, że znajdziesz nie mniej niż 10 procent wszystkich samochodów osobowych, ciężarówek i SUV-ów, które mają blaknący lakier samochodowy. Czy to z powodu nadmiernego narażenia na promieniowanie słoneczne UV, czy też z powodu taniej, jednoetapowej farby stosowanej w fabryce, pojazdy są dziś bardziej narażone na blaknięcie farby zewnętrznej niż w latach ubiegłych.

Jak więc rozwiązać ten narastający problem?

Cóż, wszystko zależy od stopnia uszkodzenia lakieru, rodzaju zastosowanej farby i kilku innych czynników. Zależy to również od rodzaju wyrządzonych szkód.

Na przykład, jeśli farba na twoim codziennym kierowcy łuszczy się, masz dość śrub. Jednak, jeśli jest to po prostu stracił trochę blasku i połysku, że może być dość łatwe do rozwiązania z masą tarcie jak produkty Meguiar lub innych marek.

Zanurkujmy w odpowiedzi na kilka wspólnych źródeł blaknącego lakieru samochodowego, jak określić zakres uszkodzeń, oraz kilka wskazówek, jak przywrócić swój połysk pojazdów do życia.

Spis treściCo powoduje blaknięcie lakieru samochodowego? Określenie opcji naprawy zanikającego lakieru samochodowegoKropki do mocowania lakieru samochodowego, który jest wyblakłyDlaczego powłoka ceramiczna jest najlepszą opcją ochrony lakieru dla wyblakłego lakieru

Co powoduje, że farba samochodowa zanika?

Samochody po prostu nie są takie same jak za starych dobrych czasów - ale ludzie też nie. Teraz, przestań przewracać oczami i wysłuchaj mnie.

W latach 50. i 60. ubiegłego wieku samochody i ciężarówki były produkowane z naciskiem na jakość i aby nie dopuścić do ich całkowitego nadużycia. Ale właściciele samochodów byli również bardziej skłonni poświęcać czas na opiekę nad wspomnianymi codziennymi kierowcami. Często zdarzało się spędzać sobotę na myciu, woskowaniu i dopracowywaniu szczegółów samochodu.

Problem polegał na tym, że właściciele samochodów musieli woskować i chronić swój lakier, aby zmniejszyć potencjał wyblakłego lakieru.

Szybko do 2019 roku. Większość pojazdów użytkowych wyjeżdża z hali fabrycznej z jednoetapowym lakierowaniem - z bezbarwnym wykończeniem. W rzeczywistości jest to około 95% nowych samochodów z powłokami bezbarwnymi. Podczas gdy lakier jest nakładany od 7 do 10 pojedynczych warstw, poddawany obróbce cieplnej i kontrolowany przez urządzenia do skanowania katodowego pod kątem niedoskonałości - jakość lakieru jest rzeczywiście do bani.

W ten sposób wracamy do zrozumienia, co tak naprawdę powoduje blaknięcie lakieru.

Ogólnie rzecz biorąc, istnieją cztery źródła:

Bezpośrednie światło słoneczne - lub promienie UV

Spędzanie czasu na świeżym powietrzu jest relaksujące, ale zbyt długo pozostaje w bezpośrednim świetle słonecznym i co się dzieje? Cóż, jeśli jesteś taki jak ja, to ten wrzód na dupie na oparzeniach słonecznych jest bezpośrednim skutkiem.

Lakier twojego samochodu jest wystawiony na działanie szkodliwych promieni UV wytwarzanych przez słońce. Chociaż lakier może być pokryty bezbarwnym środkiem ochronnym (np. blokiem przeciwsłonecznym SPF 15) - promienie ultrafioletowe są nadal silne i mogą powodować blaknięcie lakieru.

Większość ludzi zakłada, że to właśnie te promienie same powodują blaknięcie. To nie do końca prawda. To właśnie ciepło gromadzące się na powierzchni powoduje blaknięcie farby. Najczęstszym miejscem nagromadzenia się ciepła jest płaska powierzchnia, np. kaptur lub dach.

Korozja

Czy kiedykolwiek zauważyłeś rdzę lub odpryskującą farbę na samochodach znajdujących się na wybrzeżu lub w pobliżu oceanu? Cóż, to dlatego, że sól i korozja dosłownie zjadają czystą powłokę z pojazdu.

Podstawowy problem pojawia się, gdy sól lub słona woda pozostają na powierzchni lakieru. Gdy tak się dzieje, dochodzi do utleniania.

W większości przypadków utlenianie powoduje, że farba łatwo się odkleja lub odpryskuje. Jeśli do tego dojdzie, odtworzenie lakieru jest możliwe tylko poprzez usunięcie starszego lakieru i przemalowanie pojazdu.

Chemikalia ścierne i środki czyszczące

Jeśli przeczytałeś nasz artykuł o detalach samochodowych, przypomnisz sobie, jak bardzo stresowaliśmy się używając odpowiednich materiałów do detalowania samochodów. Zaczyna się to od zastosowanych mydeł i środków czyszczących, a następnie odpowiednich materiałów czyszczących i odpowiednich materiałów do suszenia.

Rozmawialiśmy również o zastosowaniu odpowiednich metod mycia pojazdu (metoda dwóch wiader), aby nadmierne zabrudzenia nie powodowały zarysowania lub uszkodzenia lakieru bezbarwnego.

Aby zmniejszyć ryzyko blaknięcia lakieru, nigdy nie używaj mydeł do mycia naczyń ani innych środków czyszczących z dodatkiem środków ściernych. Ważne jest również, aby używać środków ochrony farby, które nie zawierają nadmiernej ilości środków chemicznych. Nie jest również dobrym pomysłem zbyt częste odwiedzanie automatycznych myjni samochodowych.

Zanieczyszczenia i zanieczyszczenia

Tak. Kwaśny deszcz jest prawdziwy. Ale tak samo jak smog i inne formy zanieczyszczeń i zanieczyszczeń. Chociaż nie można go zobaczyć, smog i inne zanieczyszczenia w powietrzu oddychamy lub dotyka samochód może zniszczyć powierzchnię lakieru.

Przedmioty takie jak ptasie gówno i odpryski pluskiew zawierają dużo kwasów, które mogą zjeść na jasnych płaszczach i farbie.

Określanie opcji naprawy zanikającego lakieru samochodowego

Obecnie w sprzedaży znajdują się dwa rodzaje prac lakierniczych na samochodach osobowych, ciężarowych i SUV-ach - jednoetapowe malowanie i lakierowanie oraz lakierowanie bezbarwne. W przypadku pojazdów niskopodwoziowych lub niskopodwoziowych jest całkiem możliwe, że masz do dyspozycji lakier jednoetapowy.

Większość nowszych pojazdów używa farb na bazie uretanu - lakiery i emalie są obecnie zarezerwowane dla niestandardowych prac lakierniczych.

Tak więc - jeśli stwierdzisz, że lakier na Twoim pojeździe jest wyblakły, będziesz musiał określić rodzaj lakieru lub czy na jego powierzchni znajduje się lakier bezbarwny. Jeśli masz lakier bezbarwny, są pewne kroki poniżej, które można wykonać, aby poprawić połysk i głębokość farby. Jeśli nie masz lakieru bezbarwnego - nie trać czasu - przemaluj samochód profesjonalnie lub wymień go na inny.

Oto, jak możesz stwierdzić, czy masz lakier bezbarwny.

  • Sprawdź kod lakieru dołączony do tabliczki VIN. Na tabliczce znamionowej pojazdu zauważysz, że jest na niej kilka cyfr i liter. Aby znaleźć kod farby, spójrz na etykiecie certyfikacyjnej pojazdu lub naklejce identyfikacyjnej części serwisowych.Zapytaj sprzedawcę. Jeśli chcesz zaoszczędzić czas, po prostu skontaktuj się z dealerem i zapytaj dział serwisowy. Zapytają o Twój numer VIN i podadzą Ci, czy masz lakier bezbarwny - a także rodzaj lakieru.Sprawdź go rozcieńczalnikiem lub papierem ściernym: Dla tych, którzy są odważni - możesz przetestować lakier bezbarwny na jeden z dwóch sposobów. Po pierwsze, połóż trochę rozcieńczalnika na szmatce. Znajdź na pojeździe miejsce, które nie jest zbyt zauważalne. Jeśli lekko przetrzesz rozcieńczalnik nasączoną szmatką szmatką i zobaczysz kolor lakieru - lakier bezbarwny nie istnieje. Można również użyć papieru ściernego o ziarnistości 600 i lekko przeszlifować fragment. Jeśli resztki są przezroczyste, masz lakier bezbarwny. Jeśli jest kolorowa - cóż, wiesz.

Kroki do naprawy lakieru samochodowego, który jest wyblakły

Po ustaleniu, czy Twój samochód ma dobry lakier bezbarwny, możesz zakończyć proces odnawiania lakieru. Teraz istnieją dwie szkoły myślenia, jeśli chodzi o naprawę wyblakłego lakieru samochodowego.

Naprawa małej sekcji DIY

W większości przypadków na samochodzie znajdują się małe kieszenie z wyblakniętą farbą. Często zdarza się, że dachy i kaptury są głównym miejscem wyblakłego lakieru. Niektórzy eksperci DIY będą naprawiać wyblakłe farby tylko w tych miejscach, które mają uszkodzenia. I to wszystko jest dobre dla niektórych ludzi.

DIY Kompletna naprawa farby samochodowej

Jeśli jedna z części farby jest wyblakła, reszta na pewno nastąpi wcześniej niż później. Tak więc, zamiast wprowadzać drobne naprawy, dlaczego nie zrobić tego we właściwy sposób - kończąc pełny remont lakieru samochodowego. Mamy świetny artykuł o tym, jak wykonać renowację lakieru samochodowego metodą "zrób to sam" - przeczytaj więc instrukcję "krok po kroku".

Jeśli jesteś w piekle związany z wykonaniem szybkiej naprawy - oto kilka kroków, jak naprawić małe fragmenty wyblakłego lakieru.

Krok 1 - Zbierz materiały eksploatacyjne do naprawy wyblakłego lakieru samochodowego

Aby prawidłowo naprawić wyblakły lakier samochodowy, potrzebne są następujące materiały eksploatacyjne:

  • Materiały do mycia samochodówCar Buffing CompoundAn Electric Machine BufferSeweral Microfiber Buffing Pads & Polishing PadsA Bucket of WaterA Paint Protection Product (wosk samochodowy, środek do polerowania samochodów, lakier uszczelniający lub powłoka nano-ceramiczna) - wosk carnauba wraz z pewną ilością smaru kolanowego jest najlepszym rozwiązaniem dla małych odcinków. W przypadku całego samochodu należy zdecydować się na powłokę ceramiczną.

Krok 2 - Mycie samochodu

Po zebraniu zapasów, będziesz chciał całkowicie umyć miejsca, które będziesz próbował naprawić.

Zawsze używaj metody dwóch wiader do mycia - ponieważ zwiększy to Twoje szanse na sukces w naprawie wyblakłej farby.

Krok 3 - Usuń wszystkie pozostałości za pomocą glinianego pręta

Po umyciu, będziesz chciał całkowicie usunąć zanieczyszczenia z powierzchni farby. Aby to osiągnąć, należy użyć wysokiej jakości pręta glinianego. Ten film wyjaśnia, jak ten proces jest zakończony.

Krok 4 - Zacznijmy od mieszanki buforowej.

Ten szybki film jest rzeczywiście dość dokładny na temat tego, jak zakończyć proces polerowania przywracania wyblakłej farby do lepszego stanu. Postępuj zgodnie z tymi ogólnymi krokami:

  • Zwilż swój talerz polerski czystą wodąNanieś masę polerską na zwilżony talerz i wyblakłą powierzchnię lakieruZacznij polerować powierzchnię uderzonąKończ ten proces minimum trzy razySprawdzaj wyblakłą powierzchnię lakieru czyszcząc ją świeżą wodąKiedy farba wydaje się być "stała", nałóż jedną końcową warstwę masy polerskiej.

Krok 5 - Nakładanie wosku samochodowego, uszczelniacza malarskiego lub powłoki ceramicznej

Teraz, gdy naprawiłeś uszkodzoną farbę, będziesz chciał ją chronić. Właściciele samochodów mają tu w zasadzie trzy opcje:

Wosk samochodowy

Na powierzchnię poddaną zabiegowi można nałożyć wosk samochodowy, który pozostawi niewielką warstwę ochronną, wymagającą comiesięcznego serwisu w celu ochrony.

Środek uszczelniający do farb

Drugą opcją jest zastosowanie produktu uszczelniającego do farb. Jest to stosowane w podobny sposób jak wosk samochodowy i polski, ale będzie trwać do sześciu miesięcy w większości przypadków.

Powłoka ceramiczna

Jeśli zamierzasz zachować swój pojazd na dłużej niż dwa lata i chcesz zastosować jeden produkt, który może wytrzymać ten czas, weź pod uwagę powłokę nano-ceramiczną typu DIYY, jak Armor Shield IX. Jeśli zamierzasz zastosować powłokę ceramiczną, taką jak Armor Shield IX, najlepiej zrobić to na całym samochodzie - nie tylko na małym odcinku.

Dlaczego powłoka ceramiczna jest najlepszą opcją ochrony przed wyblaknięciem lakieru

Jeśli prawidłowo naprawiłeś wyblakłą farbę, prawdopodobnie w tym samym czasie usunąłeś odrobinę lakieru bezbarwnego. Spowoduje to, że powierzchnia lakieru będzie bardziej narażona na działanie czynników atmosferycznych niż wcześniej. Nakładając produkt taki jak Armor Shield IX na niedawno naprawioną wyblakłą farbę, w rzeczywistości zapewniasz niezwykle twardą warstwę ochrony.

Nano-ceramiczna powłoka, taka jak Armor Shield IX, pozostawia mikroskopijną warstwę ochronną, która ma wyjątkowe właściwości hydrofobowe, jest wysoce odporna na temperaturę i twardsza niż jakikolwiek inny produkt do ochrony farby. Przyczynia się ona również do zwiększenia połysku i blasku lakieru oraz skraca czas potrzebny do umycia pojazdu.

Karolina

Redakcja dnd.com.pl