15 września 2016 Udostępnij

Jak wypolerować lakier samochodu? cz I

Typowe błędy podczas polerowania to pozostawienie tzw hologramów. To widoczne skazy na lakierze, powierzchniowe przegrzanie widoczne w zależności od kąta padania światła. Z reguły przyczyną jest użycie zbyt twardego pada, zbyt ostrej pasty polerskiej, zbyt silny czy też nierównomierny nacisk.

Dodatkowo będzie można również miejscowo przypalić lakier, który będzie mógł zmienić kolor, stać się transparentny – to wina zbyt silnego i długotrwałego polerowania jednego miejsce bez kontroli temperatury, po trzecie zbyt głębokie spolerowanie lakieru, po czwarte również użycie nadmiaru pasty, która potem miesiącami będzie zalega w zakamarkach karoserii i wygląda fatalnie.  (https://sklep.motogo.pl/maszyny-polerskie-c56)

Maszyny polerskie

Oczywiście potrzebnym elementem będzie maszyna polerska, ręcznie można jedynie lakier nawoskować, ale korekty nie będzie się dało wykonywać. Typowym narzędziem będzie maszyna rotacyjna, koniecznie z regulacją obrotów. Sprzęt wysokiej klasy trzyma zadane obroty pomimo nacisku, przekładnia działa jak we wkrętarce – prędzej będzie w stanie nam złamać rękę niż się zatrzymać. Tanie polerki zwalniają pod naciskiem grzeją się, ale do okazjonalnego użytku wystarczą.

Alternatywą maszyny rotacyjne, jest maszyna mimośrodowa z wysuszonymi mechanicznie ruchem mimośrodowym, która działa nieco wolniej ale będzie bezpieczna, nie ma tendencji do przypalania lakieru i zostawiania hologramów. Pady polerskie Mamy także pady polerskie, które maja zróżnicowaną twardość oraz ostrość, niektóre służą wyłącznie do korekty lakieru, inne do nabłyszczania.

Właściwe środki polerskie

Im twardszy będzie lakier tym ostrzejszy pad lub tarcza. Do twardych lakierów należą powłoki Mercedesów czy BMW z lat 90-tych. Cienko malowane są w większości obecnie japońskie samochody, nowe auta, które pojawiają się na rynku. Jeśli dokonuje się naprawy lakieru następnie będzie trzeba już przyjąć, że na całej powierzchni lakier jest miękki i rzeczywiście w ten sposób nie będzie trzeba się obawiać, że możemy go zniszczyć zbyt ostrą pracą z nim. W przypadku aut po naprawach lakierniczych należy również sprawdzać dokładnie jak zostało to wykonane, by nie doprowadzić jeszcze do większych problemów z samochodami, które będą już trudne do pokonania.

Michał

Redakcja dnd.com.pl