27 marca 2022 Udostępnij

5 symptomów pękniętej sprężyny zegarowej (i koszt wymiany)

Zastanawialiście się pewnie, w jaki sposób wszystkie elementy elektroniczne w kierownicy mogą komunikować się z samochodem, nawet jeśli kierownica jest obracana kilka razy w każdym kierunku?

Do tego właśnie służy sprężyna zegarowa! Sprężyna zegarowa jest również dość ukryta, więc większość ludzi nie jest zaznajomiona z tą częścią.

Jeśli spojrzałeś na kierownicę w nowoczesnym samochodzie, prawdopodobnie zaskoczyły Cię wszystkie jej funkcje. Niestety, oznacza to również wiele funkcji, które mogą ulec awarii, na przykład gdy sprężyna zegarowa ulegnie uszkodzeniu.

W tym artykule omówimy najczęstsze objawy uszkodzenia sprężyny zegarowej oraz koszty jej wymiany. Zacznijmy od tego, jakich oznak należy szukać!

Najczęstszym objawem uszkodzonej sprężyny zegarowej jest zapalenie się lampki ostrzegawczej poduszki powietrznej na desce rozdzielczej. Można również zauważyć takie problemy, jak niedziałające przyciski na kierownicy lub cichy klakson. W rzadkich przypadkach może się również pojawić lampka ostrzegawcza układu kontroli trakcji.

Poniżej znajduje się bardziej szczegółowa lista 5 najczęstszych objawów złej lub wadliwej sprężyny zegara:

Spis treści Pokaż Objawy złej sprężyny zegarowej 1. Lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej 2. Nie działają przyciski na kierownicy 3. Klakson lub inne funkcje działają z przerwami 4. Lampka ostrzegawcza kierownicy lub układu kontroli trakcji 5. Niewydolność poduszek powietrznych Funkcja sprężyny zegarowej Lokalizacja sprężyny zegarowej Czy sprężyna zegarowa może być naprawiona? Czy można ponownie użyć sprężyny zegarowej? Koszt wymiany sprężyny zegarowej

Symptomy złej sprężyny zegarowej

1. Lampka ostrzegawcza poduszki powietrznej

Nawet jeśli Twój samochód nie ma wielu wymyślnych funkcji, najprawdopodobniej jest wyposażony w poduszkę powietrzną umieszczoną w kierownicy.

Poduszka powietrzna jest systemem podatnym na uszkodzenia, a najmniejsza usterka powoduje zapalenie się lampki ostrzegawczej poduszki powietrznej. Dzieje się tak dlatego, że nawet najmniejszy błąd w systemie poduszek powietrznych może spowodować, że w razie wypadku nie zostaną one uruchomione lub, w najgorszym przypadku, w ogóle nie zostaną uruchomione.

Dlatego właśnie kontrolka poduszki powietrznej lub srs jest najczęstszym objawem uszkodzonej sprężyny zegara, zwłaszcza jeśli kontrolka pojawiła się podczas skręcania kierownicą.

ZWIĄZANE: Zapalona kontrolka SRS / poduszki powietrznej - znaczenie, przyczyny i jak zresetować?

2. Nie działają przyciski na kierownicy

W wielu modelach samochodów na kierownicy znajduje się wiele przycisków, takich jak tempomat czy przyciski głośności radia. Jeśli zauważyłeś, że niektóre z tych przycisków lub wszystkie przestały działać, istnieje duże prawdopodobieństwo, że coś jest uszkodzone wewnątrz sprężyny zegarowej.

Spróbuj nacisnąć te przyciski w tym samym czasie, gdy obracasz kierownicą. Jeśli działają one w specjalnym położeniu kierownicy, to z pewnością problem dotyczy sprężyny zegarowej.

3. Klakson lub inne funkcje działają z przerwami

Klakson to element, którego nie używa się codziennie - jeśli nie mieszkasz w Indiach. Jeśli miałeś zamiar użyć klaksonu, ale po naciśnięciu przycisku nie wydobył się z niego żaden dźwięk, przyczyną może być uszkodzona sprężyna zegarowa.

W takiej sytuacji można również spróbować obrócić kierownicę, trzymając przycisk klaksonu, i jeśli słychać przerywany dźwięk, zdecydowanie trzeba wymienić sprężynę zegara.

4. Lampka ostrzegawcza kierownicy lub kontroli trakcji

Jeśli o tym nie wiedziałeś, tempomat współpracuje zarówno z układem kontroli trakcji, jak i elektronicznym układem sterowania przepustnicą.

Oznacza to również, że jeżeli połączenie z przyciskami tempomatu w kierownicy ulegnie uszkodzeniu, może to spowodować zapalenie się lampki ostrzegawczej układu kontroli trakcji lub lampki ostrzegawczej elektronicznego układu sterowania przepustnicą. Aby ustalić, czy to sprężyna zegara powoduje zaświecenie się tych kontrolek, należy sprawdzić kody usterek za pomocą skanera OBD2.

ZWIĄZANE: Lampka układu kontroli trakcji (TCS) - znaczenie, działanie i przyczyny

5. Poduszki powietrzne nie odpalają się

W najgorszym przypadku zignorowanie kontrolki poduszek powietrznych może spowodować, że w razie wypadku poduszki powietrzne nie zostaną uruchomione. Jest to oczywiście coś, czego nigdy nie chciałbyś doświadczyć, ale może to być rzeczywistość, jeśli zignorujesz kontrolkę poduszki powietrznej.

Dlatego niezwykle ważne jest, aby naprawić problem, gdy na desce rozdzielczej pojawi się kontrolka airbag lub srs, ponieważ dopóki kontrolka poduszki powietrznej jest włączona, poduszka powietrzna nie zostanie uruchomiona.

Funkcja sprężyny zegarowej

Zadaniem sprężyny zegarowej jest przekazywanie sygnałów elektronicznych z przycisków na kierownicy do modułów sterujących w samochodzie. Odpowiada ona również za wysyłanie sygnału do poduszki powietrznej w kierownicy w razie wypadku.

Sprężyna zegarowa to bardzo długa linka lub sznurek skręcony w wielu kierunkach wewnątrz zespołu sprężyny zegarowej, dzięki czemu jest w stanie obracać kierownicą bez jej uszkodzenia.

Z tego powodu przed zamontowaniem sprężyny należy koniecznie ustawić kierownicę i sprężynę zegarową na środku. Jeżeli zdemontujesz sprężynę zegarową i zamontujesz ją w niewłaściwym położeniu, to podczas obracania kierownicą dojdzie do jej odłamania. Jest to bardzo powszechny problem.

Położenie sprężyny zegarowej

Sprężyna zegarowa znajduje się za kierownicą, często zintegrowana z zespołem, w którym zamontowana jest dźwignia kierunkowskazów.

Aby dostać się do sprężyny zegarowej lub ją zobaczyć, trzeba zdjąć kierownicę i osłony wokół osi kierownicy. Pamiętaj, aby zawsze oznaczyć kierownicę przed jej zdjęciem, aby mieć pewność, że zamontujesz ją w tej samej pozycji co poprzednio.

Czy sprężynę zegarową można naprawić?

Sprężyna zegarowa nie jest warta naprawy. Prawdopodobnie mógłbyś wymienić drut lub sprężynę zegarową w środku, ale nie widzę, żeby było to warte walki. Znalezienie drutu sprężyny zegarowej do Twojego konkretnego modelu samochodu też najprawdopodobniej nie jest możliwe.

Nieczęsto zdarza się, aby sprężyna zegarowa uległa uszkodzeniu i często są one niedrogie, więc moim zdaniem o wiele lepszym rozwiązaniem jest wymiana całego urządzenia.

Czy można ponownie użyć sprężyny zegarowej?

Po naprawie, nie ma problemu z ponownym użyciem sprężyny zegarowej, jeżeli została ona prawidłowo usunięta.

W większości modeli samochodów należy upewnić się, że kierownica znajduje się na środku podczas demontażu. Należy również zaznaczyć położenie osi kierownicy w stosunku do kierownicy.

Wiele sprężyn zegarowych ma mały mechanizm blokujący, który wysuwa się po zdjęciu kierownicy, co powoduje, że sprężyna nie obraca się, dopóki nie zostanie ponownie zamontowana. Jednak wiele modeli sprężyn zegarowych nie ma tej funkcji i w takim przypadku nie wolno ich obracać po zdjęciu.

Jeśli zgubiłeś licznik obrotów sprężyny zegarowej, możesz go obliczyć, obracając ją maksymalnie w obie strony, a następnie obliczyć środek i upewnić się, że kierownica jest ustawiona również pośrodku.

Koszt wymiany sprężyny zegarowej

Średni koszt wymiany sprężyny zegarowej wynosi od 100 do 800 dolarów, w zależności od modelu samochodu i kosztów robocizny. Sprężyna zegarowa kosztuje od 50 do 500 dolarów, a robocizna od 50 do 300 dolarów.

Duża różnica w cenie wynika z tego, że w niektórych modelach samochodów sprężyna zegarowa jest zintegrowana z niektórymi modułami sterującymi kierownicy. Jest to bardzo głupie rozwiązanie, które może spowodować, że naprawa będzie bardzo kosztowna, ponieważ trzeba będzie wymienić cały zespół.

W wielu modelach samochodów sprężyna zegarowa jest również zintegrowana z czujnikiem kąta skrętu kierownicy, który po wymianie trzeba zaprogramować i skalibrować. Może to spowodować, że robocizna stanie się kosztowna, ponieważ często potrzebne są specjalne narzędzia diagnostyczne.

Na szczęście jednak w większości modeli samochodów wymiana sprężyny zegarowej jest dość tania, a całkowity koszt wymiany może wynieść od 100 do 200 dolarów.

Sebastian

Redakcja dnd.com.pl